Naprawa koła
Regeneracja kół dwumasowych
Sierpień 22, 2019

Co powinieneś wiedzieć o kole dwumasowym

Koło dwumasowe to wyższy poziom technologiczny koła zamachowego wykorzystywanego w silnikach spalinowych. Jest umieszczone pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, a jego celem jest wytłumienie drgań silnika, które w naturalny sposób przenoszone są na układ napędowy i cały środek pojazdu. Pierwsze koła dwumasowe powstały w latach 80. ubiegłego wieku, ale ich prawdziwy rozkwit nastąpił dopiero kilkanaście lat później.

Budowa koła dwumasowego

Do budowy tego koła potrzeba masy pierwotnej, wtórnej, łożyska ślizgowego, sprężyn łukowych, tarczy zabierakowej, pokrywy i ślizgów. Do koła dwumasowego bezpośrednio przylegają dwa elementy: tarcza sprzęgła i docisk sprzęgła. Dzięki skomplikowanym połączeniom sprężyn i tłumików obie masy są ze sobą połączone w taki sposób, że mogą przemieszczać się względem siebie. W najnowszych rozwiązaniach zamiast sprężyn łukowych wykorzystuje się piórowe, dzięki czemu możliwe jest tłumienie drgań w jeszcze większym zakresie.

Dlaczego stworzono koło dwumasowe?

Przyczyną stworzenia koła dwumasowego był ciągły rozwój technologiczny silników spalinowych. Zwykłe koła zamachowe nie były w stanie skutecznie tłumić drgań silników o większej mocy, stąd konieczność stworzenia czegoś zupełnie nowego. Zastosowanie koła dwumasowego potocznie nazywanego po prostu dwumasą ma wiele zalet.

Oszczędności w dwumasie

Koła dwumasowe dzięki skutecznemu tłumieniu drgań chronią skrzynię biegów oraz inne połączone podzespoły przed uszkodzeniami mechanicznymi. To sprawia, że przedłuża się czas ich eksploatacji, a zarazem użytkownik samochodu zapłaci mniej za ewentualne serwisowanie. Dodatkowo dzięki zastosowaniu dwumasy zmniejsza się zużycie paliwa o około 5%. Okazuje się, że korzystanie z tych kół jest lepsze nie tylko dla samochodu, ale również portfela.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

eleven − eleven =

//]]>