Czy regeneracja koła dwumasowego się opłaca?
Koło dwumasowe to bardzo ważny element układu przeniesienia napędu w każdym samochodzie osobowym. Z racji tego, że jego konstrukcja stała się bardziej skomplikowana, element ten przy nieodpowiedniej jeździe stał się awaryjny. Dwumasowe koło zamachowe zwane DKZ, pełni funkcję nośnika energii i służy do wykonywania suwów pomocniczych silnika. Co więcej, urządzenie to może także tłumić drgania pracującego silnika. Niezwykle ważnym atutem dwumasowego koła zamachowego jest to, że podczas pracy silnika na niskich obrotach, pochłania on jego wibracje, dzięki czemu nie mają one większego wpływu na skrzynię biegów.
Jakie są powody usterek koła dwumasowego?
Ze względu na swoją konstrukcję oraz funkcję pełnioną przez koło dwumasowe, jest to urządzenie ulegające wyjątkowo często licznym awariom. Można je uszkodzić w bardzo łatwy sposób, na przykład przy gwałtowniejszym wprawieniu w ruch samochodu, naciskając pedał gazu, by auto ruszyło z miejsca. Częste wykonywanie tego manewru może doprowadzić do pojawienia się nieprzyjemnego hałasu dobiegającego z okolic skrzyni biegów. Innym przykładem, kiedy możemy napotkać na podobny problem wydobywających się ostrych dźwięków z auta, będzie moment związany ze zmianą biegów podczas jazdy. Koszt zakupu nowego urządzenia może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Dlatego też dobrym rozwiązaniem może się okazać zalecana w takich sytuacjach regeneracja koła dwumasowego. Jest to rozwiązanie o wiele lepsze i przede wszystkim znacznie tańsze niż zakup nowego elementu. Warto podkreślić fakt, że za pomocą regeneracji koła dwumasowego można skutecznie wyeliminować hałasy dobiegające z wnętrza samochodu, a także korzystnie wpłynąć na ogólną poprawę pracy silnika.
Jakie są rodzaje najczęstszych usterek dwumasowego koła zamachowego
Dwumasowe koła zamachowe mogą ulegać licznym usterkom. Na skutek uszkodzeń mechanicznych łożyska kulkowego lub ślizgowego może pojawić się nadmierny luz osiowy. Wytarcie podkładek oporowych prowadzi do opadnięcia masy wtórnej, przez co wpływa niekorzystnie na pokrywę masy pierwotnej powodując jej ocieranie. Ocieranie się o siebie masy pierwotnej i wtórnej powoduje powstawanie opiłków z tarczy sprzęgłowej, wówczas smar się zbryla i negatywnie wpływa na działanie całego mechanizmu. Zdarta osłona tłumika drgań skrętnych może być także spowodowana brakiem łożyska pilotowego. W takim wypadku niektóre luźne elementy koła mogą zacząć ocierać się o siebie, co powoduje zwiększoną eksploatację. Zły wpływ na DKZ może mieć także jazda na zbyt wysokim biegu przy niskiej prędkości lub bardzo nieregularna praca silnika. Warto pamiętać, że kiedy pojawią się niepokojące hałasy lub problemy ze zmianą biegów, warto oddać dwumasowe koło do regeneracji.