Działanie koła dwumasowego a moc silnika pojazdu
Każdy pojazd to zespół różnych układów i instalacji, które oddziałują na siebie nawzajem, wpływając na moc silnika, prędkość, z jaką może się poruszać dana maszyna. Jednym z istotnych elementów w samochodach jest koło dwumasowe, którego zadaniem jest tłumienie drgań pojawiających się podczas pracy silnika, przez co komfort jazdy jest o wiele większy.
Koło dwumasowe – najważniejsze informacje
Koło dwumasowe jest ważną częścią układu przeniesienia napędu. Znaleźć je można w przestrzeni między sprzęgłem a silnikiem, gdzie narażone jest na dość intensywną eksploatację. Na szczęście można poddawać je regeneracji w specjalistycznych serwisach, aby przedłużyć czas jego pracy i zapewnić wysoki komfort i bezpieczeństwo jazdy.
To także sposób na zmniejszenie kosztów naprawy układu, gdyż w regularnie serwisowanym pojeździe z łatwością dostrzeże się moment, w którym należy przeprowadzić regenerację koła dwumasowego i wyeliminować w ten sposób konieczność zakupu nowej części czy wymiany całego układu.
Zdemontowane koło dwumasowe trzeba rozebrać, dokładnie umyć i wymienić wszystkie uszkodzone elementy. Następnie należy przeszlifować powierzchnię cierną masy wtórnej, po czym złączyć obie masy za pomocą nitów. Po przeprowadzonych testach koło dwu masowe można ponownie zamontować w układzie.
Koło dwumasowe a praca silnika
Nowoczesne samochody z silnikami spalinowymi wykorzystują koło dwumasowe, aby równomiernie przenosić energię z silnika na napęd, dzięki czemu nie ma problemu nierównej pracy cylindrów. Efektem tego jest zmniejszenie wibracji podczas jazdy, ale również mniejsze zużycie skrzyni biegów i redukcja spalania. Gwałtowny wzrost momentu obrotowego nie jest już szkodliwy dla elementów napędu.
Na zużycie koła może wpływać nierównomierna jazda, czyli gwałtowne przyspieszanie i hamowanie, jazda na niskich obrotach silnika i ruszanie z piskiem opon. Niszczy je poruszanie się po mieście, gdzie dominuje na przykład jazda na półsprzęgle. Jeśli zaobserwujemy szarpanie podczas ruszania samochodu, stukanie, wibracje na biegu jałowym czy podczas przyspieszania, inne niepokojące odgłosy ze skrzyni biegów, mogą być one oznaką uszkodzonego koła dwumasowego.