Ewolucja koła dwumasowego na przestrzeni dekad
W motoryzacji punktem zwrotnym jeśli chodzi o możliwości pojazdów, napędzanych silnikiem spalinowym było wynalezienie koła dwumasowego. Odkrycie to pozwoliło na zbudowanie i rozwój technologii coraz to wydajniejszych silników spełniających coraz to inne funkcje. Prześledźmy historię wynalazku!
Czym jest koło dwumasowe?
Pierwsze prototypy kół dwumasowych powstały w połowie lat osiemdziesiątych, dziś możliwości technologiczne pozwalają na stały rozwój urządzeń tłumiących drgania w silnikach, wzrost mocy jednostek napędowych, wraz ze wzrostem momentów obrotowych i redukcją wymiarów komory silnika Dwumasowe koło zamachowe – DKZ, to niewątpliwie największe odkrycie technologiczne ubiegłego stulecia, pozwalające wprowadzić nowe rozwiązania tłumienia drgań w układzie przeniesienia napędu.
Koło dwmumasowe to element występujący powszechnie zarówno w samochodach z silnikiem diesla, jak i benzynowych. Dwumasowe koło zamachowe składa się z masy pierwotnej, masy wtórnej, łożyska ślizgowego lub kulkowego, sprężyn łukowych (w niektórych maszynach prostych) lub sprężyn piórowych, tarczy zabierakowej, pokrywy i ślizgów.
Bezpośrednio do koła dwumasowego przylega tarcza sprzęgła i docisk sprzęgła. Dwumasa występuje zarówno w autach benzynowych, jak i dieslach od blisko 15–20 lat, a związane jest to z rozwojem motoryzacji i ciągłe dążenie ekspertów techniki samochodowej do zwiększenia mocy i momentu obrotowego, które poprawią komfort jazdy i przyczynią się do skutecznego niwelowania drgań skrętnych.
Dlaczego pojawiły się koła dwumasowe?
Dawniej stosowane były w pojazdach koła jednomasowe, jednak zaostrzenie przepisów o normach spalin spowodowało, że producenci zaczęli najpierw stosować downsizing – co oznacza małą pojemność silnika i turbodoładowanie, a z czasem dążąc do optymalizacji pracy motoru, zastosowali dwumasowe koło zamachowe. To ono odpowiada za jazdę bez wibracji z niskimi obrotami silnika. Dwumasowe koło zamachowe pierwszy raz zostało zaprezentowane w 1985 roku.