Kiedy koło dwumasowe kwalifikuje się do regeneracji?
Celem zwiększenia sprawności silnika, ograniczenia emisji spalin w silnikach spalinowych w miarę rozwoju techniki samochodowej zaczęto stosować dwumasowe koła zamachowe, które zastąpiły zwykłe koła sztywne — odpowiadające za pochłanianie drgań z układu napędu. Kiedy dwumasę można poddać regeneracji?
Czym są dwumasowe koła zamachowe?
Dwumasowe koła zamachowe mają na celu zwiększyć osiągi w samochodach, zarówno pojazdów zasilanych olejem napędowym, jak i benzyną. Ich główną pracą jest pochłanianie drgań pojawiających się w silniku. Koła dwumasowe zmniejszają wibracje silnika, zużycie skrzyni biegów oraz spalanie. Zbudowane są z dwóch klasycznych kół jednomasowych, z których jedno jest związane z jednostką napędową, drugie ze skrzynią biegów. Połączone są tłumikiem drgań i wspólnie odpowiadają za przenoszenie momentu obrotowego między silnikiem a skrzynią biegów, dzięki dużemu momentowi bezwładności. W przypadku awarii dwumasy najbardziej opłaca się albo wymienić od razu cały komplet części, albo poddać koło dwumasowe zamachowe regeneracji.
Jak przebiega regeneracja koła dwumasowego?
Regeneracja koła dwumasowego to czynności polegające na wymianie wszystkich uszkodzonych elementów z wnętrza mechanizmu. Mowa tu między innymi o powierzchniach ciernych, które wymagają przetoczenia i oszlifowania, celem nadania im cech jakie miały w fazie fabrycznej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologi obróbki metali wyrównywane zostają wszelkie wady powstałe w wyniku pracy tarczy sprzęgłowej nierówności. Po pracy regeneracyjnej dwumasę trzeba wyważyć. Czas naprawy jest uzależniony od wielkości uszkodzeń. Pominięcie etapu wyważania może skończyć się uszkodzeniem nie tylko silnika, ale także pozostałych elementów napędu - jak sprzęgło, czy skrzynia biegów. O tym, że warto sprawdzić, czy dwumasa nie uległa uszkodzeniu, mogą świadczyć niepokojące hałasy i stuki dochodzące z okolic silnika oraz jego nierówna praca, czy drgania na biegu jałowym.