Regeneracja sprzęgieł
Na nieprawidłowe funkcjonowanie pojazdu wpływa czasami usterka zaledwie jednego elementu. Gdy problem leży w zużytym sprzęgle, dobrym rozwiązaniem sytuacji jest regeneracja sprzęgieł – w jaki sposób się odbywa i czy warto z niej skorzystać?
Naprawa zużytego sprzęgła
Standardowymi objawami zużytego sprzęgła są: problemy przy ruszaniu i przyspieszaniu, szarpanie auta podczas jazdy oraz niepokojące dźwięki wydobywające się ze skrzyni biegów. Przyczyną takich awarii bywa agresywny styl jazdy, ale nie tylko. Średnie przebiegi sprzęgła wynoszą około 200 tysięcy kilometrów, ale przy jego nieprawidłowej eksploatacji, żywotność ta może zostać ograniczona do około 50 tysięcy kilometrów. Wymiana kompletnego podzespołu może wiązać się ze sporymi kosztami – z tego względu lepszym rozwiązaniem jest regeneracja sprzęgieł.
Poza względami oszczędnościowym, za jej przeprowadzaniem przemawia również argument, że regeneracja sprzęgła jest możliwa do przeprowadzenia na około 90% uszkodzonych podzespołach.
Problem zużycia sprzęgła może mieć wiele źródeł. Przy ślizganiu się sprzęgła przyczyną może być odkształcona tarcza dociskowa, przy szumach dobiegających ze skrzynki biegów problem tkwić może z kolei w zużyciu łożyska oporowego. Regeneracja tarczy polega na jej rozłożeniu i oczyszczeniu oraz wymianie zepsutych elementów. Naprawa docisku polega natomiast na wymianie, bądź regeneracji sprężyny talerzowej docisku oraz pierścienia dociskowego. Regeneracji nie podlega jedynie łożysko sprzęgła. Przy awarii, czasem niezbędna jest wymiana całego zespołu przeniesienia napędu: koła dwumasowego, docisku i tarczy sprzęgła. Warto zadbać o prawidłowy styl jazdy, a w razie ewentualnych usterek, o szybką i profesjonalną regenerację wybranych podzespołów.