Telefon  +48 730 615 415

Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Różnice między kołem dwumasowym a zwykłym kołem zamachowym

koło zamachowe

Koło jednomasowe — sztywne

Koło zamachowe to rodzaj bryły obrotowej służącej krótkotrwałemu magazynowaniu energii mechanicznej. To swego rodzaju prosty akumulator, który stosowany jest w prostej mechanice, jak również w nowoczesnych silnikach. W tym drugim przypadku służy ono do podtrzymywania ruchu silnika podczas fazy sprężania, oraz do zapobiegania wahaniom chwilowej prędkości kątowej wału korbowego. Ze względu na zdolność do magazynowania energii kinetycznej możliwa jest równa praca silnika. Od jego wagi i budowy zależy kultura pracy silnika, czy moc i moment obrotowy. Dzięki jego zastosowaniu w małych samochodach o niedużym silniku można znacznie polepszyć osiągi samochodu. W nowoczesnych pojazdach zastąpione ono zostało kołem dwumasowym.

 

Jaka jest zasada działania koła dwumasowego?

Koło dmumasowe zamachowe stosowane jest w pojazdach od lat 90. początkowo w silnikach diesla, dziś spotyka się też w autach benzynowych. Zastosowanie dwumasy pozwoliło na bezpiecznie dla silnika i skrzyni biegów przeniesienie jeszcze większej mocy na pozostałe części układu napędowego i zwiększenie osiągów samochodu, poprzez tłumienie drgań pochodzących z silnika. Składa się ono z dwóch lżejszych kół zamachowych, połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Pierwsze koło związane jest z jednostką napędową, drugie natomiast ze skrzynią biegów. W autach z klasycznym kołem zamachowym za redukcję drgań odpowiada tarcza sprzęgła, tam gdzie jest dwumasa, funkcję tę przejęło koło zamachowe dwumasowe. O ile montaż używanego koła sztywnego jest możliwy, o tyle koło dwumasowe zawsze musi być kupione nowe lub poddane gruntownej regeneracji.