Spalone sprzęgło. Przyczyny i metody działania
Sprzęgło odpowiada za koordynację pracy napędu z kołami samochodu. Jego komponenty eksploatowane są bardzo intensywne, zużywają się więc relatywnie szybko. Zwykle 100 tysięcy przejechanych kilometrów sprawia, że elementy sprzęgła trzeba wymienić albo zregenerować. Czasem jednak problemy mogą pojawić się znacznie prędzej.
Spalone sprzęgło – co to znaczy i jakie są tego przyczyny?
Ze spalonym sprzęgłem mamy do czynienia wówczas, gdy jego temperatura wzrasta tak bardzo, że dochodzi do gwałtownego zużycia okładzin ciernych. A podczas zmiany biegów zawsze przecież oddziałuje na okładzinę duża siła tarcia. Dlatego jeśli chcemy jak najdłużej jeździć samochodem bez konieczności naprawy sprzęgła, powinniśmy właściwie się nim posługiwać.
W pojazdach z silnikiem o dużym momencie obrotowym do spalenia sprzęgła dojść może już podczas jednego zbyt ostrego ruszenia z miejsca. Jednak częściej do takiego efektu prowadzi długotrwałe złe obchodzenie się z pedałem sprzęgła. Dość powszechną przyczyną jest tzw. jazda na półsprzęgle, praktykowana w korkach przez wielu kierowców. Albo ciągłe trzymanie stopy na pedale sprzęgła, zamiast obok niego.
Spalone sprzęgło – czym się objawia i co z nim zrobić?
Najbardziej charakterystyczną oznaką spalonego sprzęgła jest swąd podobny do zapachu zdzieranych hamulców. Jeśli potraktowaliśmy sprzęgło naprawdę ostro, może towarzyszyć mu dym wydobywający się spod kół, ale zwykle ciężko dojrzeć go zza kierownicy. Inne objawy spalonego sprzęgła to szarpanie samochodu przy ruszaniu i przyspieszaniu, nieuzasadniony wzrost obrotów silnika – no i oczywiście problemy z wrzucaniem biegów, zwłaszcza pierwszego i wstecznego.
A co zrobić ze spalonym sprzęgłem? Konieczna może być wymiana jego tarczy. Czasem jednak to za mało i zwrócić trzeba uwagę także na tarczę dociskową, łożysko pilotujące i łożysko oporowe. Na szczęście alternatywą dla wymiany części sprzęgła może być ich regeneracja.